donderdag 18 november 2010

Vogels voeren

Bij mij in de tuin kwamen nooit vogels. Ik heb een lelijke, kale stadstuin die ik zo zal moeten verslijten, want van mijn huisbaas mag ik er niets aan veranderen. Enkele huizen verder is een tamelijk wilde tuin, waar denk ik ook gevoederd wordt, dus welke slimme vogel zou dan zo'n kale tuin gaan bezoeken?

Twee jaar geleden heb ik toch eens geprobeerd de vogels te lokken door wat te voederen. Wie niet waagt niet wint, toch? Aan de paal van mijn wasdraad heb ik zo'n pindahuisje opgehangen, waar je een vierkante vetblok in kan stoppen. Na enkele weken begon ik de moed te verliezen, want geen vogel kwam er op af. Ik hoorde en zag de merels en mezen en zelfs putters bij de buren, maar bij mij kwamen ze niet. Maar dan toch, na een tijdje, zag ik opeens snavelsporen in de vetblok. :) En sindsdien kan ik hem toch af en toe vullen. Ik zie de vogels jammer genoeg zelden, omdat het tijdens de voederperiode donker is wanneer ik thuiskom. Maar ik weet dat ze toch ook mijn tuintje een bezoekje brengen, en hun buik daar kunnen vullen, en dat is al wat telt!

Groetjes!
Aline

1 opmerking:

  1. Inderdaad, wie niet waagt niet wint. Als het nog niet té koud is, laten de vogels de voedertafels soms nog wat links liggen. Maar wacht tot het eens goed vriest.. dan sta je elke 2-3 dagen de silo's bij te vullen (in mijn geval toch) en dan vinden vogels het lekkers in je tuin altijd.. ook in een minder aantrekkelijk stadstuintje.


    Beheerder Groene Winkel
    Vogelbescherming Vlaanderen

    ps hopelijk hang je dan 's winters geen propere was buiten :-)

    BeantwoordenVerwijderen