dinsdag 18 januari 2011

Vergeet de anderen niet.

Beste lezers,
Het is even druk geweest maar hier zijn we weer. Het eerste blogbericht van 2011.
Eerst en vooral onze allerbeste wensen voor iedereen!
Begin dit jaar tijdens een rustig avondje met vrienden ontstond een gesprek over de cliché voornemens. Zoals zovelen had ook ik bij de start van dit jaar goede voornemens... om er helaas alweer snel de brui aan te geven. Ken je dat?

Tijd om het anders aan te pakken. Waarom niet een minder egoistisch voornemen kiezen? Een voornemen waarmee je andere mensen kan helpen, meer aandacht besteden aan je ecologische voetafdruk of de natuur een handje toesteken.. Ja, waarom niet eigenlijk? En we waren vertrokken. De ene vond zijn nieuwe voornemen al sneller dan de ander. Zo'n 2 weken later vertelde een fiere vriend over zijn nieuwe voornemen. Natuurliefhebbers als we zijn kon het immers niet uitblijven dat er vogels werden bij betrokken. 

“Ik heb graag mijn dagelijkse portie fruit maar de appels van de fruitkraam waren de laatste tijd écht niet lekker. Ik heb ze dan maar met volle plezier buiten gelegd voor de vogels. Ik andere appels, zij een lekker snoepje. Sindsdien hou ik steevast een appeltje over en als ik dan toch telkens even de tuin in moet voor die appel, is een plastieken schotel  met strooivoer ook snel meegenomen. Voordien beperkte ik me tot een voedersilo en mezenbolletjes. En nu vinden zelfs roodborstjes vlot mijn tuin. Een klein maar wel een leuk voornemen dat ik probleemloos kan volhouden.”
Zelf voeg ik hier nog graag aan toe dat dit voornemen maar tijdelijk is en dus nog makkelijker om vol te houden. Want binnenkort vinden onze gevleugde vrienden meer dan voldoende voedsel zonder onze hulp. Voedersilo’s zijn best gebruiksvriendelijk: hygiënisch (het voedsel blijft proper en droog), ze hoeven niet dagelijks worden gevuld, behalve wanneer je een hele hoop kleine veelvraten in je tuin hebt. Vooral mezen profiteren goed van dit voedersysteem. Men zou bijna durven vergeten dat er nog andere vogelsoorten zijn. Met een voedertafel of een schotel op de grond trek je grotere soorten aan zoals merels en typische 'grond'vogels. Er is voldoende keuze aan voedsel dat hiervoor geschikt is: grondvoer, voedertafelmix en zonnebloemkernen. 


De roodborst is een typische grondvogel die zijn voedsel op de grond bijeen scharrelt dus logisch dat je dan meer kans hebt om deze vogel in je tuin te kunnen waarnemen. Verkruimel eens wat brokken van een pindablok met insecten in een schotel op de grond. Ze zullen er niet aan kunnen weerstaan. En wie weet.. als je de schotel deels onder een haag of struik plaats komt het schuchtere winterkoninkje misschien langs.

Groetjes en tot een volgende keer!

Beheerder Groene Winkel
Vogelbescherming Vlaanderen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten